Welkom bij Molblog
Welkom bij Molblog

Welkom bij Molblog
Hét Marketingblog van Nederland, ism DutchCowboys en Marketing Online

MOLBLOG'S WEEKSELECTIE

POLL

Waar kijkt u naar uit in januari?

ZOEKEN

 
 

NUON Jehovah's getuigen

[do 5 jul 2007, 17:12]
Daar gaat de voordeurbel. Twee keurige heren staan voor mijn neus en legitimeren zich netjes. Of ik even tijd heb. Als ervaren Jehovah's getuigen komen zij het "energie evangelie" verkondigen. Ze vertellen me over een subsidie die energiebedrijven behoren te geven. Ze vertellen me dat ik niet bij mijn huidige leverancier (Eneco) moet zijn, want die is gewoon te duur. Nuon is goedkoper en geeft mij de subsidie waar ik eigenlijk recht op heb (?). Maar...... ik moet wel direct beslissen en hier even tekenen.

Ik leg de heren direct uit dat ik allergisch ben voor aanbiedingen waarbij ik direct moet beslissen en tekenen. Ik geloof alleen in organisaties die mij netjes even laten nadenken over hun aanbod. Een aanbod dat ook zo goed is dat de verkoper mij niet direct hoeft te strikken. Ik vertel ze dat ik het eerlijk gezegd "Nuon onwaardig" vind om zo bijvoorbeeld oudere mensen te overvallen. Een van de heren zegt mij dat hij anders wel wat tarieven wil achterlaten en dat ze dan overmorgen terugkomen. Maar officieel mag dat niet van Nuon en ik mag het ook niet vertellen als ik ze bel.

Heren (en dames) van Nuon, ik vind dit "Nuon onwaardig" en meer passen bij duistere energiebedrijven en vage keukenverkopers. Misschien wilt u zo de energieoorlog winnen, maar uw merk is vanmiddag bij mij door het ijs gezakt. Zo komt die klimaatverandering toch nog van pas.
stuur door    32 reacties .Stephan Fellinger | Merken | 8718 x gelezen

[website] Jelle Bos <j dot c dot h dot bos at gmail dot com>

Titel: Jehovah's ipv Jehova's.

Als een getuige van Jehovah vind ik het wel grappig dat je die link legt. Gelukkig hoeven mensen niet meteen te bepalen of ze overstappen van geloof en ff snel tekenen ;-)

Maar van dit soort praktijken hou ik ook niet, je moet uiteraard de vrijheid hebben (of voelen) om een keuze te maken. Het lijken wel keukenboerenpraktijken.

do 05 jul 2007, 18:01

Stephan Fellinger

@jelle: dank, heb het aangepast, had het nog wel gegoogled ;-)


Kijk dat zie ik graag, een echt goed aanbod daar hoef je niet voor onder druk te worden gezet.

do 05 jul 2007, 18:57

[website] Denise Janmaat <info at tipsvoordaten dot nl>

Ben het helemaal eens. Ik dacht dat zulke colportagepraktijken uit de mode waren, maar het lijkt een nieuwe trend. Laatst ook al de boekenclub aan de deur.

Bij mij was een jonge studente de aanbeller van NUON. Ook bij haar moest er direct getekend worden.

Ik vraag me af wat het salesresultaat van deze colportage is. Tegenwoordig ben je toch terughoudender om de voordeur voor onbekenden te openen. Zou deze colportage nou zoveel beter scoren dan telemarketing (of een pakkende DM-campagne)? Lijkt me toch aanzienlijk goedkoper en voor het imago van de betreffende organisatie veel beter, hoeveel nadelen telemarketing ook heeft.

Twee heren aan de deur kan ook heel intimiderend ervaren worden en zorgt dan voor negatieve associaties bij het merk. Nog even los van het direct moeten tekenen. Flink wat vragen en kanttekeningen bij deze marketingaanpak dus.

do 05 jul 2007, 19:17

Stephan Fellinger

@Denise: ik kreeg zelfs het idee dat de heren zich tijdens de discussie licht schaamden. Helemaal toen ik riep dat ik het geen stijl vind om bijvoorbeeld oudere mensen op deze manier te intimideren.

do 05 jul 2007, 19:25

[website] Erik van Roekel <erik at marketingfacts dot nl>

Je moet oppassen met Nuon, ze zijn ook al aan het goochelen geslagen ;-)
www.vasteprijsenergie.nl

do 05 jul 2007, 20:00

Henk-Rik <henkrik at gmail dot com>

Ik woon ook aan de Zuidsingel. Bij ons kwamen ze ook al langs. Zouden ze bewust het stadscentrum gekozen hebben?

Zelf had ik mijn twijfels of ze wel echt van Nuon waren. Kon me toch niet voorstellen wat een gerenomeerd ertoe beweegt om dit middel te gebruiken. Wie koopt er tegenwoordig nog aan de deur?

Was het geen eigenwijze tussenpersoon die zich voordoet als Nuon?

do 05 jul 2007, 21:35

Stephan Fellinger

@Henk-Rik: herkende je de foto? Ik vrees toch dat ze wel degelijk van Nuon zijn. Legitimatie en waardebonnen leken echt.

do 05 jul 2007, 21:46

Henk-Rik <henkrik at gmail dot com>

Klopt, kon niet missen. Zo te zien ongeveer tussen Marienhof en Monnikendam.

Het is onbegrijpelijk. Ik heb al moeite met de vele verkopers, fondsenwervers en evangelisten in het centrum. Dit gaat nog een flinke stap verder. Ze eisen je aandacht. Dat is zo vorige eeuw :-).

Ik kan me voorstellen dat ze fysiek aanwezig willen zijn, maar open dan een winkel en laat me zelf beslissen of ik contact wil.

do 05 jul 2007, 22:08

[website] Baronnn

Vorige week Nuon, ongeveer twee maanden geleden RWE (in Venlo). Een heel busje met blauwe mannen werd de wijk ingereden en als sprinkhanen hopten ze van deur tot deur. Uiteraard ook gelijk beslissen, informatie werd niet achtergelaten.

vr 06 jul 2007, 08:53

Stephan Fellinger

Jammer dat er niemand van NUON hier op MolBlog even de achtergronden verteld.....

za 07 jul 2007, 23:08

[website] Kari-Anne <kfygi at kluwer dot nl>

@Stephan: ik denk dat ze op dit moment hun handen vol hebben aan Live Earth ;-)

za 07 jul 2007, 23:17

Stephan Fellinger

@Kari-Anne: ze sponsoren het toch alleen, of organiseren ze mee? Of gaan al die mensen van Nuon daarna in Amsterdam langs de deur, als vervolgactie na het concert?

zo 08 jul 2007, 20:12

[website] Kari-Anne <kfygi at kluwer dot nl>

@Stephan: nee, ze sponsoren idd alleen.
het was een grapje ;-)

zo 08 jul 2007, 22:17

Stephan Fellinger

@Kari-Anne: ja maar van mij ook....

zo 08 jul 2007, 23:28

marije gast <mrije81 at hotmail dot com>

Colportage komt heel veel voor bij energiebedrijven. Vooral nieuwkomers op de markt hebben hiermee zeer veel klanten gewonnen en niet altijd onder even legitieme omstandigheden (geen legitimatie, geen prijslijst, kortingen die voorgehouden werden maar niet gerealiseerd, geen bedenktijd). De ervaring leert dat dit inderdaad een veel effectievere manier van klanten binnenhalen is dan een DM campagne of sponsoring van LiveEarth, maar uiteraard zijn er ook hogere kosten aan verbonden. Het verbaast me wel dat zelfs grote jongens als Nuon nu deze tactieken gaan hanteren!

ma 09 jul 2007, 10:15

Jurgen

Ongelooflijk hoe ze je er in proberen te luizen. Als u hier even tekent, dan bel ik om het over te laten zetten en krijgt u de waardebon... Belachelijk dat Nuon daaraan doet!!!

di 10 jul 2007, 14:22

sylvia

respect ze doen ook alleen maar hun werk en nuon staat trouwens groot op het markt ben zelf klant bij hun,ik merk wel het verschil van essent en bij nuon ik betaal minder, keep the good work

vr 13 jul 2007, 00:55

Rudolph

Ik ga mee met de woorden van Sylvia. Ik ben ook op deze manier benaderd door Nuon. Ikzelf zat jaren bij Essent die de prijzen maar bleef verhogen. Ik heb nergens last van bij Nuon, alleen het feit dat ik natuurlijk een lagere rekening thuis heb :> Ik vind heeen goed initiatief. Als mensen geen voordeel willen, hebben ze er alleen maar zichzelf mee. Je moet naar het volledige verhaal luisteren van die jongens aan de deur en niet meteen afkappen. Op die manier weet je nergens iets van. Van mij mogen ze blijven komen. Hoe lager de prijs, hoe beter. Toch? Als het op deze manier moet, goed toch? Beter dan bellen.

vr 13 jul 2007, 01:10

[website] JdB <joost at company-case dot com>

@Sylvia en Rudolph: leuk die positieve ervaring

@anderen: Is het erg dat ik bij deze positieve testimonials meteen denk aan een soort web reputation management team van Nuon? :P

En mensen die bij mij aanbellen om iets te verkopen (fysiek of telefonisch) zitten verkeerd, ik krijg meteen een verkeerd beeld van een dergelijk bedrijf.

ma 16 jul 2007, 22:27

[website] Kari-Anne <kfygi at kluwer dot nl>

@JdB: nee, hoor: helemaal niet erg. Ik denk namelijk dat je gelijk hebt.
Alleen een naam, uiterst positieve ervaring, een man en een vrouw die zijn/haar mening geeft (gelijke verdeling ;-))

ma 16 jul 2007, 22:35

[website] Jelle Bos <j dot c dot h dot bos at gmail dot com>

Goh, dan was ik niet de enige die er zo over dacht :-)

ma 16 jul 2007, 22:41

sylvia

iedereen heeft een eigen mening,ik neem aan dat jullie ook goed zitten bij jullie leveranciers ok houden zo??;)

do 19 jul 2007, 23:12

Terry <terry_van_den_bemt at hotmail dot com>

Als er netjes verteld wordt wie ze zijn, wat ze komen doen en wat voor de consument het voordeel kan zijn dan is dat volgens mij prima, toch?

Zo niet, dan begrijp ik het vervelende gevoel. ( en zijn het tevens slechte verkopers...;)

Groeten

Terry

vr 20 jul 2007, 11:23

Piet <piet_ekkel at hotmail dot com>

Stelt u zich eens voor dat de nuonmannen u een aanbieding zouden doen voor de rest van uw leven gratis energie te krijgen.Het zou dan best de moeite zijn om eens een half uurtje naar het aanbod te luisteren. Als blijkt dat ze de waarheid spreken en het waar kunnen maken, lijkt het mij logich om het aanbod aan te nemen. Zelf ben ik geen jehovah`s getuige, maar die jehovah`s getuigen bieden mensens via god het eeuwige leven aan, niet helemaal onverstandig daar ook eens tijd aan te bestegen en het aanbod dat zij doen aan te horen, want stel.... dat het waar blijkt te zijn.
Piet

wo 26 mar 2008, 13:30

[website] ThE_ED <gyurka at gmail dot com>

Als ik iedereen ga aanhoren die iets te vertellen heeft, Piet, dan blijft er geen leven meer over.

wo 26 mar 2008, 14:07

Piet <piet_ekkel at hotmail dot com>

Je zegt: Dan blijft er geen leven meer over, maar als jehovah`s getuigen de waarheid spreken en daardoor krijg je eeuwig leven, dan maakt het niet uit wie je gaat aanhoren, al zijn het nuonmannen, want eeuwig leven is best wel belangrijker dan een lage energie rekening, wel erg lang dat eeuwige leven
Piet

wo 26 mar 2008, 15:35

Eric van der Palen

Stel je eens voor dat je de rest van je eeuwige leven gratis energie krijgt... Dat scheelt je een hoop centen.

wo 26 mar 2008, 16:17

Eugene johannis

Wuhahah lol, ik ben zelf 1 van jehovah's getuigen.

het is best wel zielig dat ze ons na doen wuhaha, maarjah gelukkig spreken wij in iedergeval de waarheid !! Groetjes,,

vr 02 mei 2008, 00:20

Ilja

jullie doen allemaal zo stoer over aan de deur niks kopen bla bla, jullie willen allemaal goedkoper uit zijn maar er niks voor doen..als je een foldertje krijgt doe je er ook niks mee, dus zeg gewoon tegen zo'n gast dat je geen interesse hebt. zo;n iemand doet ook zijn werk.
het is altyd makkelijk oordelen.
het is tegenwoordig normaal dat er colporteurs voor energie op pad gaan, net zo normaal als het is dat je 20 tankstations hebt. de markt is immers vrij. iedereen mag zelf weten of ze er aan mee doen of niet. veel colporteurs doen niet eerlijk, dat ligt aan de verkooprganisatie die wordt ingehuurd. je ziet met dit werk nou niet de hoog opgeleiden langs de deuren gaan. laat iemand zijn verhaal gewoon doen, en als je het niet vertrouwd zeg dan gewoon dat je niet wilt.

za 10 mei 2008, 08:02

Andre <a dot deboer1966 at chello dot nl>

Soort zoekt soort! Het zijn allemaal oplichters. energiebedrijfjes en promotiebedrijfjes. Hoe groter, hoe erger!

ma 09 jun 2008, 12:36

Anoniem. <Anomien at mail dot com>

@Rudolph


Ik ben zelf erg enthoushiast over dat soort mensen die langs de deur komen, want ze bieden je toevallig wel een fikse korting aan...en als er iets omhoog gaat rond juli dan is het wel de energieprijzen...i hate de recessie! :P

maar goed..kortingen zijn me dit soort tijden altijd goed meegenomen ;)

vr 05 dec 2008, 09:58

Anoniem. <Anomien at mail dot com>

@Rudolph


Ik ben zelf erg enthoushiast over dat soort mensen die langs de deur komen, want ze bieden je toevallig wel een fikse korting aan...en als er iets omhoog gaat rond juli dan is het wel de energieprijzen...i hate de recessie! :P

maar goed..kortingen zijn me dit soort tijden altijd goed meegenomen ;)

vr 05 dec 2008, 09:58

Reageren (huisregels)

Recente reacties

  • Sjef Kerkhofs - Erg grappig jaap ;) Die mediamarkt zal vast ..
  • Theo van Vugt - @Raymond: gelukkig maar, ik vond het al zo s..
  • s.aalbersberg - Ze kunnen het geld beter besteden aan een be..
  • Peter - Simon Levelt lijkt me erg duur om daar in ee..
  • Johan - @ w van loosbroek Dus u word ook al gekop..

Archief

<< Januari 2009 >>
ZoMaDiWoDoVrZa
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tijdschrift voor Marketing

Tijdschrift voor Marketing in december:
- Marketingprofessoren over het vak
- De 13 wetten van recessiemarketing
- Interview met Eric-Jan Doorenbosch van Hi
- Trends 2009: online advertentiemarkt
- Jeffrey Cole: 'Mensen willen niet betalen voor content'
- Eerste interview met Pim van der Feltz (Google)

Tijdschrift voor Marketing

In dit nummer